Ford Focus ST Forum banner

P2455 - Hoog circuit van de differentiële druksensor van het dieseldeeltjesfilter

MK3
4 reading
39K views 17 replies 7 participants last post by  Radiator  
#1 ·
Focus Mk3.5 2015 Diesel Stationwagen.
Had deze fout sinds november / december 21 af en toe, waardoor het motormanagementlampje aanging, was in staat om de OBD / PCM-fout te resetten met OBD-lezer en Forscan via laptop, maar bleef om de paar weken of enkele honderden kilometers terugkomen.
Heeft een paar weken geleden een reis gemaakt, met live data-metingen voor de DPF met Forscan, was in staat om te observeren dat de DP_DPF-meting af en toe plotseling opliep tot ongeveer 85 kpa, terwijl alle andere metingen redelijk stabiel bleven.
Besloten dat het waarschijnlijk een defecte DPF-verschildruksensor was, dus bestelde een nieuw Ford origineel onderdeel en monteerde het afgelopen weekend, toen ging de fout over in een permanente staat, de P2455-fout en EML zouden bijna onmiddellijk na een reset aangaan. Bij het monitoren van live data met Forscan kon ik zien dat de DP_DPF-meting constant rond de 85 kpa lag.
Na wat meer onderzoek online en op dit forum, vond ik een vergelijkbare posting met hetzelfde probleem waarbij het probleem door Ford werd opgelost na het vinden van een gebroken draad in de kabelboom van de DPF-verschildruksensor.
Met dit in gedachten begon ik vandaag de kabelboom van de sensor in mijn auto terug te trekken, en zie, ik vond een gebroken draad. Ik verwijderde de complete luchtfilter / box-assemblage, de accu en de accubak om de toegang tot de DPF-sensor en de kabelboom eromheen te vergemakkelijken. Had het probleem waarschijnlijk kunnen oplossen zonder ze te verwijderen, maar het duurde niet lang om deze onderdelen te verwijderen, en heeft me zeker geholpen met de toegang tot de kabelboom.
Image

Zoals je kunt zien, is de witte / blauwe draad duidelijk gebroken op het punt waar deze 3 draden voor de DPF-verschildruksensor zich scheiden van het grotere deel van de kabelboom. Was gemakkelijk in staat om het andere uiteinde van de witte / blauwe draad te vinden na het terugtrekken van een beetje meer van het grotere deel van de kabelboom. De uiteinden weer aan elkaar gesoldeerd.
Image

Wikkelde alles weer in met isolatietape en de zwarte plastic geribbelde slang. Ik besloot om dit gedeelte van de kabelboom opnieuw te routeren, omdat het een vrij krappe pasvorm was voor de DPF-sensor vanuit zijn oorspronkelijke positie, wat waarschijnlijk heeft bijgedragen aan het breken van de draad. Alles weer in elkaar.
Image

De DTC-codes gewist met Forscan, de auto uit voor een rit van 30 minuten terwijl de live data met Forscan werden bewaakt, DP_DPF-metingen nu weer rond de 1 kpa bij stationair draaien en stijgen gestaag in lijn met het motortoerental, kan ook zien dat de auto in DPF-regeneratie ging omdat het roetniveau rond de 90% lag aan het begin van de reis en aan het einde was gedaald tot ongeveer 10%.

Erg blij dat ik dit zelf heb kunnen oplossen met behulp van berichten hier en op andere online forums, heeft me waarschijnlijk een fortuin aan garagekosten bespaard om naar Ford te gaan, en met de APK die de komende weken eraan komt, was het iets dat moest worden opgelost, aangezien de EML die aan stond, zeker een APK-fout zou zijn geweest.

#6 ·
Goede reparatie, hoewel ik krimpkous aanbeveel boven elektriciteitstape (y)
Eens, ik zou normaal gesproken krimpkous gebruiken voor dergelijke klussen, maar tijd en weer waren tegen me op dat moment, en ik kon mijn voorraad krimpkous niet vinden, ik kan het in de toekomst opnieuw doen, dus het is een nettere klus. Gewoon blij dat het voorlopig is opgelost, een zorg minder voor de komende APK.

#7 ·
Ik gebruik deze dingen tegenwoordig om draadverbindingen te maken, zoveel sneller en gemakkelijker, ze werken echt goed. View attachment 905745
Bedankt voor de aanbeveling hiervan, heb ze nog niet eerder gezien, zal ze zeker in gedachten houden voor toekomstige soldeerklussen.

#10 ·
Hier is de originele post van @DavLinz2011 waar ik het idee vandaan heb om de bedrading van de sensor te controleren, dus credits waar het hoort voor de informatie in die post om me de goede kant op te sturen.

#11 ·
Hoi, ik heb geloof ik een probleem met de sensor zelf, dus ik heb een nieuwe sensor besteld en zal deze binnenkort monteren, maar ik wil graag weten of deze op de auto geprogrammeerd moet worden? Ik heb een motorstoringslampje branden en moet deze zo snel mogelijk laten wissen, aangezien ik binnenkort een APK-keuring heb. Een Ford-monteur heeft me verteld dat deze niet geprogrammeerd hoeft te worden, ik wil er alleen zeker van zijn, zodat ik een fatsoenlijke OBD-scanner kan bestellen om opnieuw te leren indien nodig. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd. Ford Focus ST2 TDCI 2015

#14 ·
Ja, geen programmering nodig bij het vervangen van de sensor. Ik heb de mijne vervangen door een nieuwe terwijl ik mijn oorspronkelijke probleem aan het diagnosticeren was, het maakte geen verschil omdat de beschadigde draad het probleem veroorzaakte.
Werkt nog steeds perfect sinds ik de gebroken draad heb gerepareerd.

#15 ·
Kreeg de sensor erin, maar het bleek toch de draad te zijn. Het enige probleem is dat ik nog steeds de code p2463 heb, wat een verstopte DPF betekent. Het motorlampje ging uiteindelijk uit nadat ik een flinke rit had gemaakt, maar gisteren ging het weer branden. Ik kan de code wissen en hij blijft een paar dagen uit, maar hij komt terug. Ik heb RedX DPF-reiniger gebruikt om het probleem hopelijk te verhelpen. Iemand nog suggesties??

#17 ·
Zoek hier naar verdamper. Ze hebben de neiging om hierop te blokkeren. Het spuit diesel in de Dpf en verwarmt de Dpf tijdens het regeneratieproces.
Ik heb gehoord van de verdamper, voor zover ik me herinner is het een nachtmerrie van een baan. Ik zal kijken naar verdamper threads, weet je of ik het zelf thuis kan schoonmaken? Wil geen gek geld betalen om iemand het te laten doen. Bedankt